Usled nedostatka materijalnih dokaza u vidu sačuvanih tekstova,
veoma je teško utvrditi tačan nastanak i rani razvoj joge, posebno što
indijska tradicija nije pridavala značaja hronološkom aspektu nastanka njenih
učenja. Treba imati u vidu da su se znanja prenosila usmeno. Ipak, mogu se
razlikovati četiri glavna istorijska perioda razvoja joge:
1. Arhaični (3000 - 1500. pre nove ere) Pretpostavlja se, na osnovu arheoloških istraživanja ranih civilizacija doline Inda (Harappa i Mohenđo-Daro) i pronađenih figura, koje prikazuju lik proto-Šive, da počeci joge sežu u 3. milenijum pre nove ere. U pisanom obliku, neki elementi joge, se nalaze opisani već u najstarijim vedama, datiranim u isti period.
2. Pred-klasični (1500. pre nove ere.- 200 nove ere) U ovom periodu, učenje joge se, u sve razvijenijem obliku, nalazi
u ezoteričnim učenjima ranih Upanišada, Mahabharati i Ramajani, indijskim nacionalnim epovima, kao i učenjima budizma i đainizma.
3. Klasični (200. pre nove ere. – 200 nove ere) Učenja zasnovana na Patanđalijevim Jogasutrama i brojnim
komentarima na njih, nastalih u kasnijem periodu.
4. Post-klasični (nakon 200 nove ere) Jogijska učenja inspirisana starijim učenjima, čija je zajednička
karakteristika nedualni pogled na stvarnost, a koja su razrađena nakon
Patanđalijevih jogasutri.
U modernoj jogi, posebno na Zapadu, težište se stavlja na praksu, koja može biti više telesno, ili meditativno usmerena, a manje na samu filozofiju. Guruima i doktrinama, za razliku od tradicionalne joge, se pridaje manji značaj. Upućujući na pozitivni uticaj vežbanja, joga se posmatra kao doprinos ličnom razvoju, u velikoj meri nezavisno od religioznih, ili ideoloških pogleda praktikanta. Zahteva u pogledu ponašanja ima manje i shvaćeni su više kao preporuke, nego kao obavezujući uslovi. Metode pročišćavanja se procenjuju po njihovom delovanju na psihosomatsko zdravlje.
Нема коментара:
Постави коментар